Indvielse af nyt fagområde for håndværk- & design og billedkunst på Østervangskolen

November 22nd, 2016  |  Tilbage til autens projects, nyheder

Skaberglæde, læringslyst, sanseoplevelser, designprocesser og billedkunst er nøgleordene i de nye fagområder for Håndværk & Design, Autens har designet for Roskilde Kommune og Østervangskolen. Borgmester Joy Mogensen åbnede fredag den 25. november et splinternyt sammenhængende fagområde, som også er koblet med billedkunst. Roskilde Kommune vil gerne sætte tydeligt fokus på disse vigtige fag i skolereformen og inspirere kommunens øvrige skoler i arbejdet med fagene.

TRYK PÅ BILLEDET OG FÅ EN VIRTUEL TUR, HVOR RUMMET ER 95% FÆRDIGT:

Østervang photo rendered i Visualizer0003

 

På denne lille film kan du se det oprindelige designforslag: Nyt håndværk- & designlokale og billedkunst på Østervangskolen i Roskilde

Træder man ind, vil man opleve en række zoner: Idezone, fordybelseszone, flere formidlingszoner, arbejdszoner for træ, metal, tekstil, print m.m., samarbejdszone samt malerrum, maskinrum og ovnrum. Ikke mindst er der lagt vægt på maker-zoner, hvor man arbejder med digitalt design, 3D print og lasercutter. Det hele er suppleret med en masse opbevaringsmuligheder.

Her er lagt op til, at eleverne er i gang med en række forskellige arbejdsprocesser samtidig, som ofte vil gå på tværs af hårde og bløde materialer. Når billedkunst og håndværk & design er tænkt sammen, får begge fag tilgang til flere materialer, teknikker og maskiner. Både 3D-printerne og lasercutteren kan spille en stor rolle i arbejdet med billedkunst, tekstildesign, prototyper og meget mere, hvor eleverne selv kan udvikle ideer, som de designer på computeren for derefter at printe dem ud.

Rumforløbet er designet, så man både kan være én lærer med én klasse på tværs af det hele såvel som flere klasser samtidig. Hvis her blot er én klasse, er det vigtigt, at læreren har mulighed for at have godt opsyn med alle elever uanset om de er i gang med sav, boremaskine eller symaskine. Derfor er der sikret transparens fra ende til anden, ligesom reoler midt i rummet er flytbare, lave og kan kigges igennem.

Hvis man er flere klasser i området og har brug for at holde et fagligt oplæg eller eleverne skal præsentere  for hinanden, kan man enten gå ind i det ene rum og lukke døren eller også trække ud i nichen på gangen, hvor der er en oplægszone. I alt er der fire muligheder for faglige oplæg og præsentationer for en klasse: I træ-og metalværkstedet, to steder i billedkunst/design-værkstedet og i den grønne niche i gangforløbet. Man kan derudover bruge kantineområdet.

Fagområdet smelter tæt sammen med fællesarealerne udenfor, der er tænkt ind i fagene. Her er en blød og hyggelig fordybelseszone, hvor man kan strikke, hækle, tegne, se instruktioner på youtube på ipad’en. Samtidig har skolen fået et godt sted til både gruppearbejde og hyggelige pauser. Det er også her, man finder skolens nye green-screen niche, der både kan bruges til oplæg og nudge eleverne til sjove videoproduktioner.

På gangen er der masser af udstillingsmuligheder. Skabene er med glas, så man kan se elevernes forskellige arbejder og blive inspireret af de materialer, man kan bruge i fagene.

Undervejs i processen har vi udviklet flere nye produkter til skolen, som vi oplever kan løfte fagene: Ideskyen – en whiteboard formet som en tankeboble til ideudvikling; Det solgule samarbejdsbord i idezonen; Farvecirklen i gulvet, der gør det muligt at få en kropslig fornemmelse for farvernes sammenhæng; Greenscreen-niche i den brede gang, hvor gangforløbet brydes og udnyttes helt anderledes.

Den tekniske projektering af rummenes ombygning er udført af Mangor Nagel ud fra designoplægget.

… I skal da også lige se lidt “før-billeder”…:

 

 

SØG

->

VÆRDIBASEREDE INNOVATIONSPROCESSER

Vi elsker udfordringer! Umulige situationer, hvor vi sammen løfter tingene til godt og bedre – på måder som den rette proces kan skabe en iderig, kreativ tilgang til.

Vi bruger krudt på hjerneforskning, forskning i læring, i IT & læring, fysiske læringsmiljøer og meget mere. Vi har en anerkendende, åben tilgang – og lader denne tilgang gennemsyre de samarbejdsprocesser, som vi designer og faciliterer, og de projekter, vi leder.

Vi bygger på Teori U, på positiv psykologi – og på en brændende ambition om, at vi sammen forbedrer liv og læring for mennesker.

Teori U handler om at ”lede ud fra fremtiden, som den viser sig”. Vi er som organisationer i et konstant mixet felt af fortid-nutid-fremtid. Teori U er en social teknologi for transformation – at finde vejen sammen ind i en ny fremtid, man er medskaber af.