21st skills i elevperspektiv

June 26th, 2017  |  Tilbage til autens projects

FullSizeRender 2Ida Raben-Levetzau og Lene Jensby Lange holdt 3 x workshop for lærerne i Vallensbæk Kommune til læringsfestival i slutningen af juli.

Formålet var at præsentere værktøjet “21st skills” og hvordan man som lærer systematisk kan arbejde med at opbygge elevernes kompetencer. Ida stod for hele gennemgangen og satte eksempler på fra sin tid som elev – i tæt dialog med deltagerne – og Lene satte det til sidst i spil i en legende hurtig workshop, hvor lærerne lynhurtigt brainstormede om  læringsforløb to og to ud fra udvalgte 21st kompetencer. Her finder du materialet for dagen!

forsig kopi

 

Vores proceskort
Vores proceskort

 

 

Link til 21skills.dk på CFU

Link til 21skills.dk på CFU

skill

 

 

 

 

 

 

Idas baggrund

Ida er 18 år og gymnasieelev ved siden af sit arbejde i Autens (eller også er det omvendt ;-)). Hun har gennem de sidste 3 år udviklet stor indsigt i “21st skills” og læringsdesign. Dvs læringsdesign, der understøtter, at eleverne lærer kollaboration, selvevaluering, real-life problem-solving, kompetent kommunikation, videnskonstruktion og læringsmæssig brug af it. Metoden giver lærere en simpel “nøgle” og samarbejdsværktøj til at skabe læreprocesser med forskellig grad af tryk på de forskellige kompetencer. Målet er systematisk og bevidst at eleverne udvikler deres  kompetencer på højere og højere niveau.

Da hun var elev på Hellerup Skole – i øvrigt med Autens’s Mette Hauch som lærer – blev hun kastet ind i samarbejde med Microsoft på internationalt niveau i samarbejde med Mette og trænet til at træne andre elever og lærere i “21st century learning design”, som udspringer af forskningsarbejde fra Michael Fullan og Maria Langworthy (Microsoft).

 

SØG

->

SKOLEN SKABER VI SAMMEN!

Vi elsker udfordringer! Umulige situationer, hvor vi sammen løfter tingene til godt og bedre – på måder som den rette proces kan skabe en iderig, kreativ tilgang til.

Vi bruger krudt på forskning i læring, fysiske læringsmiljøer, hjerner, fremtid, IT & læring og meget mere. Vi har en anerkendende, åben tilgang – og lader denne tilgang gennemsyre de samarbejdsprocesser, som vi designer og faciliterer, og de projekter, vi leder.

Vi bygger på Teori U, på positiv psykologi – og på en brændende ambition om, at vi sammen forbedrer liv og læring for mennesker og dermed forbedrer menneskers livsmuligheder.

Teori U handler om at ”lede ud fra fremtiden, som den viser sig”. Vi er som organisationer i et konstant mixet felt af fortid-nutid-fremtid. Vi arbejder med jer for at finde vejen sammen ind i en ny fremtid, vi alle er medskabere af.