Future College: Udskoling rebooted og lagt i skyen

June 21st, 2010  |  Tilbage til skole forfra, skoleudvikling  |  4 Comments

Kunde: Gentofte Kommune

Projektpartnere: Hellerup Skole, Gentofte Skole, 10.klassescenteret + Aurehøj Gymnasium

Tid: Opstart ultimo 2009 med Gentofte Skole. I skoleåret 2010-11 udvikler og afprøver vi Future College-elementer i samarbejde med elever og lærere på 8. og 10. årgang samt skoleledelserne.

Opgave:

Ny skoleform for teenagere: Hvordan ser skole ud, hvis det designes ud fra en teenagers perspektiv, på skuldrene af forskning i hjerner og læring og med al erfaringen fra den omfattende skoleudvikling? Vi har udviklet et koncept, som vi i det kommende år konkretiserer og afprøver frem mod et nyt skoletilbud i samarbejde med lærere og elever.

Ideen kort fortalt: Future College er skræddersyet læring til den enkelte elev i varierede lærende fællesskaber – med sparring og coaching fra lærerside i en fast vejledergruppe, der også forankrer eleverne socialt. Klare læringsmål opstilles i samarbejde – og skolegangen er forskellig fra det ene unge menneske til den anden. Skolen er på tværs af matrikler og skole/ungsdomsuddannelse og baserer sig på en stærk IKT-platform.

Projektet udspringer af innovationsarbejde ifm Gentofte Skole: Rum for Fremtidens Læring

>>Læs mere om Future College

>>Mere info: Kontakt Lene@autens.dk

>>Læs også her: Om Future College på Velfærdens Innovatører

Læs flere eksempler på Autens’s arbejde med læringsmiljøerskolebyggeri, udskoling og generel skoleudvikling.

SØG

->

SKOLEN SKABER VI SAMMEN!

Vi elsker udfordringer! Umulige situationer, hvor vi sammen løfter tingene til godt og bedre – på måder som den rette proces kan skabe en iderig, kreativ tilgang til.

Vi bruger krudt på forskning i læring, fysiske læringsmiljøer, hjerner, fremtid, IT & læring og meget mere. Vi har en anerkendende, åben tilgang – og lader denne tilgang gennemsyre de samarbejdsprocesser, som vi designer og faciliterer, og de projekter, vi leder.

Vi bygger på Teori U, på positiv psykologi – og på en brændende ambition om, at vi sammen forbedrer liv og læring for mennesker og dermed forbedrer menneskers livsmuligheder.

Teori U handler om at ”lede ud fra fremtiden, som den viser sig”. Vi er som organisationer i et konstant mixet felt af fortid-nutid-fremtid. Vi arbejder med jer for at finde vejen sammen ind i en ny fremtid, vi alle er medskabere af.